Monica Lindstedt – en sann entreprenör

Monica Lindstedt, grundare av både Metro och Hemfrid, är en sann entreprenör som mer än gärna delar med sig av sin entreprenörsresa för att inspirera andra kvinnor till att våga ta steget och följa sina drömmar. Hon har flera gånger berättat om de motgångar hon har stött på under sin karriär och hur hon har lyckats ta sig runt dem.

Monica Lindstedt

Att vara kvinna och driva företag

En svårighet som Monica och andra kvinnliga företagare vittnar om är att de inte tas seriöst när de presenterar sin idé. När hon presenterade Metro så fick hon ingen respons och hon berättar ofta om det som ögonblicket som att hon pratade mot en tom vägg. De ville inte ens försöka förstå hennes idé och att hon inte hade tio miljoner i investeringspengar blev hennes fall där och då. Men hon lyckades hitta en investerare som trodde på henne och Metro blev en stor succé – inte bara i Sverige utan också i flera andra länder. En framgångsfaktor bakom Metro är att det är en gratistidning som finns tillgänglig för alla och passar därmed alla som vill ta del av nyheterna på ett snabbt och enkelt sätt. Att Metro ofta finns i anslutning till kollektivtrafiken blev en annan framgångsfaktor då många pendlare började nyttja restiden till att läsa Metro. Jag själv som företagare ser verkligen upp till Monica, jag hade dock inte lika tur att hitta en investerare till mitt första företag utan jag fick vända mig till ett finansbolag för finansiering, jag använde även detta bolag senare då jag insåg att det inte var det allra lättaste att få betalt av mina kunder, bolaget erbjöd nämligen factoringstjänster där jag främst använde mig utav fakturaförsäljning för att på det viset få ett bättre kassaflöde som jag kunde finansiera mina investeringar med.

Att få ihop vardagen som kvinna

När Monica arbetade som VD på Metro var hon småbarnsmamma och hade det svårt att få ihop vardagen eftersom det var stressigt både på jobbet och när hon kom hem från jobbet. Trots att många män ofta gör en del av hushållsarbetet finns det en generell uppfattning i samhället om att det är kvinnorna som har det yttersta ansvaret för att få vardagen att fungera. Monica insåg snabbt att hon nog inte var den enda kvinnan som hade en stressig vardag och det födde nästa idé, Hemfrid. Hemfrid är helt enkelt ett serviceföretag som arbetar med att underlätta vardagen för stressade människor. Hemfrid har underlättat vardagen för oerhört många kvinnor som har kunnat satsa mer på sin karriär tack vare att de har fått hjälp med att få ihop livspusslet.

Hemligheten med hemfrids framgångar
Det faktum att Hemfrid var först på marknaden har gjort att de kunnat ta flera marknadsandelar och varit en föregångare i en bransch som nu har exploaterat väldigt mycket. Hemfrid har också en tydlig nisch och erbjuder idag barnpassning, seniorservice, trädgårdservice och olika typer av städning. Det går både att abonnera på en tjänst eller boka en specifik städning som exempelvis flyttstädning. Något som kännetecknar Hemfrid är servicen och att kunden hela tiden är i fokus. Det ska vara enkelt att vara kund hos Hemfrid och allt ska fungera väldigt enkelt därför är det alltid samma personal som är ute på ett uppdrag. Hemfrid vill helt enkelt underlätta vardagen för just dig.